Δευτέρα 6 Ιουλίου 2015

Η ΜΠΟΡΑ [Αλκυόνης Παπαδάκη, Εκδόσεις Καλέντης]

ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΒΙΒΛΙΟΥ

Εγώ δεν ξέρω πολλά γράμματα. Μα όπως κάθομαι τις νύχτες στην αυλή μου και κοιτάζω τ' αστέρια, σκέφτομαι και μερικά πράματα. Σκέφτομαι λοιπόν, τι διαφορά υπάρχει να' σαι μέσα στους ανθρώπους ή μέσα στα θερία. Και λέω πως με τα θεριά, είναι καλύτερα. Στο κάτω κάτω, αυτά τα ξέρεις. Είναι θερία, λες. Και φυλάγεσαι. Τους ανθρώπους όμως; Μέχρι να πάρεις είδηση τι θεριό έχεις δίπλα σου, σε κατασπάραξε. Πάει. Τους ανθρώπους εγώ τους τρέμω. Τους ομοίούς μου. Που μιλούνε, που χαϊδεύουνε, που χιχιρίζουνε, που χαιρετούνε. Αλίμονο απ' αυτούς, Χριστέ μου. Αλίμονο και τρισαλίμονο.

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ

Αυτό το βιβλίο έπεσε πρόσφατα στα χέρια μου αλλά οι αναμνήσεις που είχα από τη μητέρα μου να το διαβάζει και να δακρύζει ξύπνησαν από κάποια αποσπάσματα που μου διάβαζε όταν ήμουν μικρός. Τότε δεν καταλάβαινα τη σκληρότητα του βιβλίου απλά συγκινούμουν. Τώρα, αρκετά χρόνια μετά αυτό το βιβλίο με ρούφηξε στις σελίδες του και με εξουθένωσε ψυχικά.

Η Σοφία δεν θεωρείται μια καθαρά λογοτεχνική ηρωίδα, είναι υπαρκτό πρόσωπο και είναι αρκετά ριζοσπαστική. Το μυθιστόρημα δίνει την εντύπωση ότι διαβάζει κανείς το ημερολόγιο της ηρωίδας, γραμμενο με απλότητα, αληθοφάνεια και σοβαρότητα. 

Περιγράφονται σκληρές σκηνές που βίωσε μια γυναίκα η οποία πάλευε κάθε μέρα για τον επιούσιο για αυτήν και τα παιδιά της. Η απελπισία την οδήγησε μέχρι και στην αυτοκτονία. Η ζωή δεν της χαρίστηκε και η ευτυχία που έζησε κάποια στιγμή δεν κράτησε πολύ. Ο κόσμος που την περιέβαλλε την κατέστρεψε.

Άμεση η αφήγηση μια και γίνεται σε α' πρόσωπο, βοηθά τον αναγνώστη - ή τον αναγκάζει- να διεισδύσει στον ψυχικό κόσμο της ηρωίδας και έτσι να ψυχογραφηθεί ακόμη καλύτερα. 

Συγχαρητήρια στη συγγραφέα και στον εκδότη. Αλλά και συγχαρητήρια σε αυτή τη γυναίκα που βίωσε αυτά που σκιαγραφούνται στο βιβλίο. Ένα γρήγορο ανάγνωσμα που ξυπνάει συνειδήσεις και ανοίγει τα μάτια του αναγνωστικού κοινού.

Ελευθέριος Α. Μανδαλιανός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σας άποψη για αυτό το βιβλίο;