Δευτέρα 29 Μαΐου 2017

ΟΙ ΑΓΑΠΕΣ ΔΕΝ ΚΗΔΕΥΟΝΤΑΙ ΤΙΣ ΤΡΙΤΕΣ [Χάρη Μαύρου, Εκδόσεις Σαββάλας]

ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΒΙΒΛΙΟΥ


Βράδυ Δευτέρας. Ο ένας απέναντι στον άλλον, παγωμένες εκφράσεις, τη στιγμή που η κρύα κάννη ενός όπλου ανάμεσά τους προκαλεί αμφιβολίες αν η Τρίτη θα ξημερώσει και για τους δύο.
Κάποτε, τα λιγοστά βράδια που έμεναν μαζί ξημέρωναν αλλιώς. Τα κορμιά τους μπλέκονταν μεταξύ τους και οι καυτές ανάσες τους μύρωναν τον έρωτά τους. Δεν υπήρχε καμιά θέση για πόνο και αμφιβολία. Η αγκαλιά τους ήταν ο πιο ασφαλής τόπος του κόσμου.
Εκείνη μια γυναίκα παντρεμένη, με δύο παιδιά, λίγο πριν τα πενήντα της χρόνια. Ένας γάμος χωρίς το χάδι του έρωτα πια, παρά μόνο με συμβιβασμούς και τεράστια οικονομικά προβλήματα, που την είχαν οδηγήσει στο όριο της φτώχειας.
Εκείνος μόλις είκοσι πέντε, άνεργος, αναγκασμένος να ζει με τη μικρή –παράξενη– αδελφή του και έναν πατέρα που γνωρίζει καλά πώς να τους δυναστεύει, μέσω της οικονομικής του κυριαρχίας.

Ένας ύμνος στην παράφορη καρμική αγάπη, στην αγάπη που αγγίζει το όριο της παράνοιας, στην αγάπη που φτάνει ένα βήμα πριν τον θάνατο.

Ο ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΟΥ

Μετά το αξιοπρόσεκτο ντεμπούτο του στη λογοτεχνία, ο Χάρης Μαύρος, επιστρέφει με ένα μυθιστόρημα που κεντρικό του άξονα έχει και πάλι την αγάπη. Για ακόμη μια φορά στις σελίδες του η αγάπη έρχεται να καλύψει κενά που δημιουργήθηκαν στους ήρωες του. Μια αγάπη καρμική που έρχεται και σαρώνει ζωές, ανεβάζει στα ουράνια και ρίχνει στα τάρταρα, δίνει χαμόγελο, χαρά, ζωή και ετοιμάζεται να φτάσει ως και το θάνατο.

Ο Χάρης Μαύρος γεννά ήρωες πέρα από τα λογοτεχνικά στερεότυπα. Ήρωες που περπατούν δίπλα μας κάθε στιγμή. Ήρωες που ο χρόνος έχει αφήσει τα ανεξίτηλα σημάδια πάνω τους και η οικονομική κρίση έχει καταρρακώσει την αξιοπρέπεια και την αντοχή τους. Ήρωες, θαρρείς, με περισσότερα ελαττώματα παρά προτερήματα. Ήρωες που είναι Ήρωες. Γέννησε λοιπόν Την Ανθή και το Στέφανο, την Κάτια και τον Ανδρέα. Απτούς, καθημερινούς, ίσως εγώ, ίσως εσείς, ίσως η οικογένειά σας, ίσως ο καλύτερός σας φίλος. 

Η Ανθή ζει και μεγαλώνει τα δυο παιδιά της μέσα στη μιζέρια, σκεπτόμενη με νοσταλγία μα και πίκρα τις περασμένες δόξες, τα μεγαλεία που δεν επιστρέφουν πια. Με τα σημάδια του χρόνου αναρρίθμητα επάνω της, την οικονομική κρίση να έχει γονατίσει την ίδια και το σύζυγο της τον Ανδρέα, προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ της ηθικής και του πάθους, αναζητώντας τον εαυτό της μέσα από τον έρωτά της για τον, κατά δυο και κάτι δεκαετίες μικρότερο, Στέφανο.

Ο Στέφανος έχει χάσει τη μητέρα του και ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα με τον, αυταρχικό και διόλου τρυφερό και γλυκό, πατέρα του και την παράξενη αδερφή του που ακροβατεί μέσα στο φάσμα του αυτισμού και βιώνει έναν πόνο και έναν εσωτερικό λυγμό, που την κάνουν να φαίνεται πιο φυσιολογική από όλους τους άλλους νοητικά υγιείς ήρωες του μύθου. Ο Στέφανος λοιπόν, ένας νέος της εποχής του, που σέβεται τον εαυτό του, άνεργος, χωρίς ίχνος ανεξαρτησίας από τον δογματικό πατέρα του, ψάχνει και ο ίδιος να βρει τον εαυτό του μέσα από την συνύπαρξή του με την Ανθή.

Για την Ανθή ο Στέφανος είναι ο ένας, για τον Στέφανο η Ανθή είναι η μια. Και οι δύο μαζί συνθέτουν ένα δυνατό "ένα". Μια ενέργεια που μπορεί να φτάσει στην ολοκλήρωση αλλά μπορεί και να σαρώσει τις ζωές και των δυο. Τα χαρακτηριστικά των ηρώων του Χάρη Μαύρου, μπορούν να στηρίξουν ένα ολόκληρο σύγγραμμα για την κατανόηση του νου. Η κτητικότητα του Στέφανου, που αγαπά ό,τι του ανήκει συναισθηματικά. Η ενοχικότητα της Ανθής, που βρίσκεται σε ένα συναισθηματικό αδιέξοδο και έρχεται σε σύγκρουση η καρδιά με τη λογική των κοινωνικών επιταγών. Η ενσυναίσθηση της Κάτιας, με τη "μικρομέγαλη" λογική της.

Όλα αυτά συνθέτουν ένα πολύ καλό μυθιστόρημα. Ωστόσο, η σύγχρονη γλώσσα σε συνδυασμό με τη λυρικότητα των περιγραφών του Χάρη Μαύρου και την άριστη σκιαγράφηση των ηρώων, καθώς επίσης και οι προβληματισμοί που κρύβονται πίσω από τα γραφόμενα του συγγραφέα συνθέτουν ένα άρτιο μυθιστόρημα. 

Η ενασχόληση του συγγραφέα με θέματα που πλήττουν ιδιαίτερα την κοινωνία, όπως η ενδοοικογενειακή βία (είτε σωματική, είτε ψυχολογική), τα άτομα με ειδικές ανάγκες, η ανεργία και η οικονομική κρίση, καταφέρνουν να δημιουργήσουν ένα έδαφος για περαιτέρω σκέψη και προβληματισμό. Εντέχνως καταφέρνει να εισβάλλει στο σπίτι του καθενός από εμάς και να αφουγκραστεί τα προβλήματα που πραγματικά αντιμετωπίζει μια μέση ελληνική οικογένεια.

ΟΙ ΑΓΑΠΕΣ ΔΕΝ ΚΗΔΕΥΟΝΤΑΙ ΤΙΣ ΤΡΙΤΕΣ, ούτε τις Τετάρτες, ούτε και τις Πέμπτες. Οι αγάπες γενικά δεν κηδεύονται, κι αν κηδευτούν ποτέ, κάπου, κάποτε θα ζωντανέψουν και πάλι. Η ιστορία της Ανθής και του Στέφανου, του Στέφανου και της Ανθής, από προσωπική τους υπόθεση, γίνεται συλλογική. Τρυπώνει στην ψυχή του κάθε αναγνώστη και τονίζει την ελληνική πραγματικότητα όπως είναι. Μη μείνετε μόνο στη συναρπαστική και σαρωτική αγάπη των δυο. Διαβάστε πίσω από τις σκηνές πάθους και βρείτε τον εαυτό σας κάπου εκεί. 

Ο Χάρης Μαύρος για ακόμη μια φορά συναρπάζει και ο μύθος του διδάσκει, αφυπνίζει, συγκλονίζει. Με σεβασμό στον αναγνώστη προσφέρει ένα μυθιστόρημα στο οποίο πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη μνεία και προσοχή. Ένα μυθιστόρημα διαφορετικό από όλα τα άλλα.Μια ιστορία αντισυμβατική που θα κερδίσει ακόμη και τον πιο απαιτητικό αναγνώστη. 

Ελευθέριος Α. Μανδαλιανός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σας άποψη για αυτό το βιβλίο;